A Paks II. Atomerőmű megépítést ellenző hazai baloldal példaként állítja a magyar kormány elé Németországot, ahol az atomerőművek leállításával és a megújulók erőltetett fejlesztésével úgymond garantálható az ellátásbiztonság, a versenyképesség és a klímavédelmi célok elérése. Nos, ma a németek ott tartanak, hogy a fenti célokból semmi sem valósult meg náluk. A német lakossági fogyasztók és az iparvállalatok súlyos áram- és gázhiánnyal, valamint sokkoló energiaárakkal kénytelenek szembesülni.
A német Szövetségi Számvevőszék már eddig is bírálta a német klíma- és energiapolitikát. A legújabb, néhány nappal ezelőtt megjelent jelentésében azonban már kifejezetten kemény kritikát fogalmazott meg a testület: a klímavédelmi intézkedések nagyrészt hatástalanok és koordinálatlanok. Németország a jelenlegi energiapolitika mellett még jobban eltávolodik a szén-dioxid-kibocsátás-csökkentési céloktól. Döbbenetes, de a számvevőszék még a klímavédelem területére befolyó támogatásokat is károsnak minősíti a célok elérése szempontjából.
A német Szövetségi Számvevőszék elnöke, Kay Scheller az aktuális, néhány nappal ezelőtt megjelent különjelentéssel kapcsolatban kiemelte: „Németország klímavédelmi céljai veszélyben vannak. A szövetségi kormány mindeddig nem ellenőrizte megfelelően a klímavédelmi politikáját. Szinte minden klímavédelmi intézkedésből hiányoznak az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának csökkentésére vonatkozó előírások. Ezenkívül nincs áttekintés a kiadások és bevételek éghajlatra gyakorolt hatásáról a szövetségi költségvetésben."
Vagyis az Energiewende – hiába tolnak bele állami eurószázmilliárdokat - épp a klímavédelmi célok elérését nem szolgálja!!! Németország 2045-ig szeretné elérni a klímasemlegességet, de 2030-ra már legalább 65 százalékkal kevesebb szén-dioxid-kibocsátást szeretne elérni az 1990-es bázisévhez viszonyítva. E kötelezettség teljesítése érdekében a szövetségi kormány különböző klímavédelmi programokat indított. Az aktuális számvevőszéki jelentés szerint azonban Németország az eddigi intézkedésekkel azt kockáztatja, hogy jelentősen elmulasztja a 2030-ra kitűzött klímavédelmi célt. A megcélzott 65 százalékos szén-dioxid-kibocsátás-csökkenés helyett – az 1990-es bázisév alapján – csak 49 százalékot várnak. Ez 16 százalékkal kevesebb az eredeti célnál, ezért további erőfeszítésekre van szükség. Az új szövetségi kormány nagyobb sebességet és további intézkedéseket jelentett be.
Ettől függetlenül meg vagyunk győződve arról, hogy ez önmagában nem lesz elég – mondta Scheller az eddigi gyenge ellenőrzésre és koordinációra utalva.
Németországban eddig nem volt megfelelő a klímavédelem ellenőrzése a következő okok miatt:
- Számos klímavédelmi intézkedés esetében nincs előírás arra vonatkozóan, hogy mennyi üvegházhatású gáz kibocsátást kell minden esetben megtakarítani.
- A szövetségi kormány ugyanakkor továbbra is milliárdos klímakárosító támogatásokat engedélyez, ezzel ellensúlyozva a drága klímavédelmi intézkedéseit.
- A klímavédelem tárcaközi koordinációja nem megfelelő.
- A szövetségi kormány klímavédelmi jelentései hiányosak és nem alkalmasak az ellenőrzésre.
- Nincs áttekintés arról, hogy a szövetségi költségvetés kiadásai és bevételei elősegítik-e vagy akadályozzák-e a klímavédelmet, és ha igen, milyen mértékben.
A német szövetségi kormány jelenleg évente eurómilliárdokat költ a klímavédelmi programokra. Ugyanakkor ezek közül csak néhány intézkedés csökkenti ténylegesen az üvegházhatású gázok kibocsátását. A 2030-ig szóló klímavédelmi program 96 intézkedéséből feltehetően csak 4 vezet egyáltalán jelentős kibocsátáscsökkentéshez. Ezek főként a szénerőművi áramtermelés csökkentéséhez, illetve megszüntetésez, valamint a megújuló energiaforrások bővítéséhez kötődnek.
Mindezekre tekintettel a számvevőszék megítélése szerint minden klímavédelmi intézkedést azonnal felül kell vizsgálni. A jövőben a szövetségi kormánynak csak olyan intézkedéseket kellene finanszíroznia, amelyek kimutathatóan és gazdaságosan hozzájárulnak az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentéséhez. Kulcsfontosságú, hogy konkrét csökkentési célokat tűzzenek ki. Ez lehetővé teszi a célorientált szabályozást: ha a várt csökkentés nem nyilvánvaló, a szövetségi kormány módosíthatja vagy megszüntetheti a klímavédelmi intézkedést, vagy további intézkedéseket hozhat.
Milliárdok a klímavédelem mellett és ellene
A jelentés azt is kifogásolja, hogy a szövetségi kormány meghiúsítja a drága klímavédelmi intézkedéseit azzal, hogy továbbra is milliárdos klímakárosító támogatásokat engedélyez. A német pénzügyminisztérium szerint a tavalyi 16 milliárd eurós pénzügyi támogatás pozitív kapcsolatban állt a német környezetvédelmi és klímacélokkal.
EZZEL SZEMBEN A SZÖVETSÉGI KÖRNYEZETVÉDELMI ÜGYNÖKSÉG 2018-BAN 65 MILLIÁRD EURÓS TÁMOGATÁST MINŐSÍTETT KÖRNYEZETKÁROSÍTÓNAK! A SZÖVETSÉGI SZÁMVEVŐSZÉK E TÁMOGATÁSOK CSÖKKENTÉSÉT JAVASOLJA.
A Szövetségi Számvevőszék különösen a klímapolitika tárcaközi koordinációjában látja az előrelépés szükségességét, hiszen eddig csak az „árnyékban létezett" az úgynevezett klímakabinet. A legutóbbi törvényalkotási időszakban a klímavédelmi tevékenységet kellett volna ellenőriznie, koordinálnia, de csak egyszer ülésezett. A klímavédelem fontosságára és a cselekvési kényszerre tekintettel azonban elengedhetetlen a folyamatosan működő, szorosan összefüggő koordináció.
EZ A SZÁMVEVŐSZÉKI JELENTÉS IS EGYÉRTELMŰEN MUTATJA AZT, HOGY NÉMETORSZÁG EDDIGI, POLITIKAI ALAPÚ ENERGETIKAI KÍSÉRLETEZGETÉSE TELJES KUDARC ÉS IMMÁR A NÉMET KLÍMAPOLITIKAI INTÉZKEDÉSEKET IS SÚLYOS KRITIKA ÉRI. A JELENTÉS KÖTELEZŐ OLVASMÁNY A PAKS II. ATOMERŐMŰ MEGÉPÍTÉSÉT ELLENZŐ MAGYAR BALOLDALI POLITIKUSOKNAK, MIUTÁN NYILVÁNVALÓ, HOGY AZ ATOMERŐMŰVEK LEÁLLÍTÁSA A STABIL ENERGIAELLÁTÁS VESZÉLYEZTETÉSE MELLETT LEHETETLENNÉ TESZI A KLÍMACÉLOK ELÉRÉSÉT.
Forrás: https://www.origo.hu/nagyvilag/20220330-nemet-szamvevoszek-berlin-klimacelok.html
2022. március 30.